Expertkategorier

Marknadsföring

Marknadsföring

Fråga :
Vad är en marknadsplan?
Svar :

En marknadsplan är en plan över hur företaget ska marknadsföras och utgör en del av affärsplanen. Marknadsföringsplanen innehåller med fördel fler lång- och kortsiktiga mål. Beskrivningen behöver inte vara så detaljerad, det viktigaste är att planen är så konkret och tydlig som möjligt för att underlätta uppföljning mot målen och resonemang kring marknadsföringsåtgärderna.

Fråga :
Hur går jag vidare med marknadsplanen?
Svar :

Eter att ha utarbetat en marknadsplan kan man börja ta fram strategier för att uppnå de uppsatta målen. Dessa strategier kan vara långsiktiga och i sin tur innehålla konkreta marknadsföringsåtgärder såsom kampanjer. Om allt är konkretiserat till en tillräcklig grad kan alla aktiviteter mätas mot budget, strategier och mål för att se till att allt är på rätt spår. De lärdomar som kan dras från utvärderingarna utnyttjas med fördel vid upprättandet av nästkommande års budget och marknadsplan.

Fråga :
När är marknadsföringslagen tillämplig?
Svar :

Marknadsföringslagen gäller för marknadsföring av produkter. Till exempel varor, fast egendom, tjänster, arbetstillfällen och andra nyttigheter.

Den gäller också för reklam och försäljning, samt alla slags kontakter mellan företag och konsument som har som syfte att förbättra försäljningen av och tillgången till en produkt.

Den gäller vid företagarens handlande före, under och efter försäljning av produkten. Till exempel information om reklamationsrätten.

Fråga :
Vad är vilseledande förpackningsstorlek?
Svar :

Man får inte använda förpackningar som exempelvis är mycket större än nödvändigt. Det skulle kunna vara nödvändigt med extra plats för vissa varor för att de inte ska bli till smulor under transporten.

Fråga :
Vad innebär vilseledande efterbildningar?
Svar :

Man får inte härma någon annans kända och särpräglade produkter. När ett varumärke har en inarbetad och känd förpackning som konsumenterna förknippar med just den produkten, får inte andra tillverkare härma den förpackningen och på så sätt åka snålskjuts på produktens goda rykte.

Fråga :
Hur får man använda begreppen konkursutförsäljningar, utförsäljningar och rea?
Svar :

Man får bara använda begreppet "konkurs" om produkter säljs av ett konkursbo eller för dess räkning.

Man får bara använda begreppet "utförsäljning" eller uttryck med motsvarande innebörd om det handlar om en slutförsäljning av hela ditt lager eller en klart avgränsad del av det, försäljningen sker under en begränsad tid och priserna är väsentligt lägre än normalt.

Man får använda begreppet "realisationer", "rea" eller uttryck med motsvarande innebörd om varorna ingår i det ordinarie sortimentet, försäljningen sker under begränsad tid och priserna är väsentligt lägre än normalt.

Fråga :
Vad menas med god marknadsföringssed?
Svar :

De normer som beskriver vad som är acceptabelt inom marknadsföring kallas god marknadsföringssed. Normerna finns både i rättsliga och utomrättsliga regler, som till exempel lagar, praxis och branschkoder.

Marknadsföringslagen ställer krav på att din marknadsföring ska stämma överens med det som kallas "god marknadsföringssed". Med god marknadsföringssed menas i huvudsak det utomrättsliga normsystem som har utvecklats inom näringslivet. Vad som anses vara god marknadsföringssed kan variera beroende på bransch, vara eller försäljningssätt. God marknadsföringssed har att göra med till exempel vad företagen säger i sin marknadsföring eller sättet som man kontaktar kunden vid försäljning.

Fråga :
Vad menas med att marknadsföring ska vara tydlig?
Svar :

Marknadsföringslagen ställer krav på att marknadsföring ska utformas och presenteras så att det tydligt framgår att det är fråga om marknadsföring. Det måste också framgå vem som ansvarar för marknadsföringen.

Fråga :
Vilka marknadsföringsmetoder är förbjudna?
Svar :

Marknadsföringslagen innehåller ett särskilt förbud mot vilseledande och aggressiv marknadsföring. Marknadsföring är vilseledande om den innehåller felaktiga påståenden eller framställer varan på ett vilseledande sätt. Du får inte använda påståenden som är vilseledande i reklamen, till exempel när det handlar om varans kvalitet eller pris. Du får inte heller utelämna väsentlig information så att marknadsföringen blir vilseledande. Om informationen är oklar, obegriplig eller på annat sätt olämplig jämställs det med att information utelämnats. Marknadsföring anses aggressiv om den innehåller trakasseri, tvång, fysiskt våld eller hot.

Vilseledande eller aggressiv marknadsföring som påverkar mottagarens förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut är förbjuden.

Som tillägg i marknadsföringslagen finns en lista med marknadsföringsmetoder som alltid är förbjudna, en så kallad svart lista. Listan gäller i alla EU-länder.

Fråga :
Vad reglerar prisinformationslagen?
Svar :

Prisinformationslagen ställer krav att företag ska lämna korrekt och tydlig prisinformation om produkter. Lagen är en så kallad ramlag som fylls ut och förtydligas med föreskrifter och överenskommelser. Lagen gäller produkter som företag tillhandahåller till konsumenter.

Fråga :
Hur ska pris anges enligt prisinformationslagen?
Svar :

Huvudregeln är att priset ska anges skriftligt och att moms (mervärdesskatt) och andra skatter ska vara inräknade. Det ska vara tydligt vilken vara eller tjänst priset avser. Om avgifter eller andra kostnader tillkommer ska detta anges särskilt.

Priset får anges muntligt om det är likvärdigt med skriftlig information, till exempel i mindre butiker med manuell betjäning eller om varan köps över disk.

Priset på en vara i en butik eller i ett skyltfönster ska anges på förpackningen, på en hyllkantsetikett eller i en prislista. Om priset inte finns på varan ska det finnas en prisfrågeterminal som gör det möjligt för konsumenten att på ett enkelt sätt kontrollera varans pris.

Fråga :
Får jag marknadsföra mig hur som helst?
Svar :

Nej, marknadsföringslagen innehåller generalklausuler som säger att marknadsföring ska följa god marknadsföringssed och inte vara vilseledande. Du får heller inte marknadsföra dig till vissa målgrupper i vissa kanaler, t ex får du inte skicka e-post- eller sms-reklam till privatpersoner eller enskilda firmor om du inte fått deras samtycke.

Fråga :
Varför är marknadsföring bra?
Svar :

För att den ger marknaden kännedom om att ditt företag finns och hur du kan lösa ett problem för kunden, t ex genom att ha en unik lösning eller genom att erbjuda en lösning som är snabbare, billigare eller på något annat sätt bättre än konkurrenternas.

Marknadsföring handlar också om att vårda de kundrelationer du redan har. Med kunder som kommer tillbaka kommer även lönsamhet. Ett gott rykte som sprids från mun till mun är förmodligen den effektivaste marknadsföring som finns.

Fråga :
Vad är positionering?
Svar :

Genom att "muta in" ett område i kundens medvetande i förhållande till konkurrenterna syns och hörs du bättre på marknaden. Exempel kan vara "bageriet med stans godaste kanelbullar" eller "företaget som är hetast på design" eller "först med den senaste modellen". Det kallas att positionera företaget eller produkten.

Fråga :
Hur ska jag veta vilken min målgrupp är?
Svar :

Ingen kund är identisk med en annan eftersom kunder har olika behov och önskemål. Du måste välja vilken målgrupp du vänder dig till och utgå från den i din försäljning. Börja med att dela in marknaden i mindre delar, så kallade segment. Att dela in dina kunder i grupper hjälper dig att nå dem på rätt sätt.

Det finns flera sätt att dela upp kunder och kundunderlag på. För målgruppen privatpersoner (konsumenter) kan du titta på faktorer som ålder, kön, kundens sociala eller ekonomiska situation samt kundens intressen eller egenskaper. Vänder du dig till företag (B2B) kan du kategorisera utifrån till exempel företagsform, bransch, antal anställda eller omsättning. Du kan även jämföra din idé med konkurrenters, för att se hur deras kundkrets ser ut.

Fråga :
Hur skapar jag ett intresse hos kunderna för mina produkter?
Svar :

Marknadsföring ska väcka uppmärksamhet, intresse, behov och leda till handling (affär). Du ska peka på vilken kundnyttan är med din vara eller tjänst, dvs varför kunden behöver det du erbjuder. Lika viktigt är det att välja rätt kanaler för ditt budskap. Vilka kanaler som är rätt varierar beroende på målgrupp. Annonsering i sociala medier, tidningsannonser, webbplats med sökoptimering av dina nyckelord, direktreklam, e-postmarknadsföring, telefonförsäljning, mässdeltagande, radio- och tv-reklam, personliga besök – kanalerna är många och du får normalt pröva dig fram för att hitta rätt.

Fråga :
Hur går jag vidare med marknadsplanen?
Svar :

Bestäm målen, både på kort och lång sikt. Ta fram strategier och beskriv hur du ska göra för att nå målen. Marknadsplanen ska även konkret innehålla vilka aktiviteter och kampanjer som ska genomföras under året och när dessa ska ske.

Under året bör du regelbundet kontrollera att budgeten och marknadsplanen håller. Utnyttja sedan lärdomarna inför nästa årsbudget och marknadsplan.