Expertkategorier

ISO 9000

Frågor och svar om ISO 9000

Fråga :
Vad är ISO 9000?
Svar :

I dagligt tal avses oftast ISO 9001. Det finns en grupp av standarder som täcker området kvalitetsledning. De viktigaste är ISO 9000 och 9001. ISO 9000 innehåller grundläggande principer samt terminologi. Den nu gällande utgåvan är SS-EN ISO 9000:2015.

ISO 9001 innehåller "minimikrav" på ett ledningssystem för att det ska kunna certifieras. Den nu gällande utgåvan är SS-EN ISO 9001:2015. ISO betyder International Standards Organisation och SS betyder Svensk Standard.

Det finns ytterligare en standard: ISO 9004. Den nu gällande utgåvan är SS-EN ISO 9004:2018. Den kan användas när man ytterligare vill utveckla företaget och tillhör kategorin TQM (Total Quality Management). Andra verktyg inom området TQM är tex SIQ och EFQM.

Med hjälp av standarderna kan man bygga och granska ett ledningssystem som syftar till att förbättra företagets verksamhet och öka kundnyttan. Om det är ett officiellt certifikat som eftersträvas ska man anpassa sig till kraven i ISO 9001.

De grundläggande kraven som återfinns i ISO 9000-familjen är nödvändiga "ingredienser" i ett företag. Man kan säga att ett företag har svårt att bli framgångsrikt om det inte tar hänsyn dessa krav. Om man däremot tar hänsyn till dem så har man goda förutsättningar för framgång. Viktiga krav är bland annat kundfokus, ledarskap, omvärldsbevakning, riskbedömningar, planering, medarbetarnas engagemang, processinriktning, ständig förbättring, faktabaserade beslut och ömsesidigt fördelaktiga relationer till leverantörer.

Fråga :
Vad innebär certifiering?
Svar :

En certifiering innebär att en utomstående organisation granskar det egna företagets rutiner och tillämpning av dessa rutiner mot vad som krävs i ISO 9001 (eller annat kravdokument).

Bedömer den granskande parten att ert företag uppfyller kraven kan den utfärda ett certifikat. Certifikatet kan användas som marknadsargument, för att skapa tilltro på förhand eller som ett mera allmänt uttryck för företagets strävan att framstå som ett "kvalitetsföretag". Ett certifikat kan utfärdas av en stor kund (en så kallad andrapartscertifiering) eller av ett dedicerat certifieringsbolag. I det senare fallet kan certifieringsbolaget utfärda certifikat under sin ackreditation eller utom denna.

När ni fått ert certifikat återkommer det valda certifieringsföretaget var sjätte månad för en uppföljning. Certifikatet gäller för en treårsperiod, därefter sker förnyad certifiering. Swedac heter den myndighet som ackrediterar certifieringsföretagen i Sverige. Swedac är en statlig myndighet som förutom ackreditation av certifieringsföretagen även ackrediterar till exempel laboratorier.

För att kunna utfärda ett ackrediterat certifikat måste certifieringsbolaget följa väldigt strikta regler och underkasta sig en rigorös kontroll. Detta sker för att skapa så stor tilltro som möjligt till certifikatet, att det endast utfärdas till företag som verkligen gör sig förtjänta av det.

Certifieringsföretagen är kommersiella företag och bör upphandlas som vilken annan leverantör som helst. När ni begär in en offert från certifieringsföretagen omfattar en offert rörande certifiering normalt följande aktiviteter:

1. Inledande möte, förgranskning 2. Dokumentgranskning 3. Förrevision av dokumentationen 4. Certifieringsrevision 5. Uppföljningsrevisioner (normalt var 12: e månad)

Omfattning och terminologi kan variera mellan de olika certifieringsföretagen.