Orderbekräftelse 2019

Format: Excel-mall (1 sidor)
Pris: 400 kr

Denna mall från DokuMera hjälper dig att skapa en orderbekräftelse (ordererkännande) utifrån ditt företags behov.

DokuMera har utarbetat en dokumentmall för detta ändamål som tillåter dig att enkelt anpassa den till ditt företags specifika behov av orderbekräftelser.

En orderbekräftelse är en skriftlig bekräftelse på att en order mottagits och kommer att behandlas. Denna skickas till kunden efter att denna lagt in en order eller gjort en beställning. Många kunder uppskattar en bra strukturerad orderbekräftelse som tydligt visar vad som beställts. Orderbekräftelsen, eller leveransbekräftelsen hjälper även ditt företag att tidigt rätta till missförstånd och förebygga att sådana uppstår vid ett senare tillfälle.

När ska jag använda mallen?

Företaget skickar orderbekräftelsen till kunden som en bekräftelse på att ni mottagit en order (beställning).

Vad ska jag tänka på?

  • En orderbekräftelse ska innehålla orderdatum (det datum ni tog emot ordern), kundnummer och ordernummer. I vissa företag skiljer sig interna ordernummer från kundens ordernummer. Ange då båda.
  • Många företag vill ha fakturor till en adress (fakturaadress) och leveransen till en annan (leveransadress). Se till att ange båda.
  • Ni bör informera kunden om hur ni tänker leverera ordern. Ange leveransdatum (när ni levererar varorna eller utför tjänsten), leveransvillkor (exempelvis om det tillkommer någon fraktkostnad) och leveranssätt (hur ni levererar ordern till kunden).
  • Informera också om betalningsvillkor (exempelvis 30 dagar) och dröjsmålsränta (vad kunden får betala extra vid för sen betalning). I ett nystartat företag kan det vara smart med kort betalningstid för att stärka kassan.
  • För att minska det administrativa krånglet är det klokt att ange referenser på orderbekräftelsen. Den person som är ansvarig i ert företag anges under vår referens och den som är ansvarig hos kunden anges under er referens.
  • Det ska tydligt framgå att orderbekräftelsen kommer från ert företag. Placera namn eller logotyp längst upp till vänster. Resten av uppgifterna anger ni längst ned. Ha med adress, telefonnummer, eventuellt faxnummer, plusgiro, bankgiro, organisationsnummer och momsregistreringsnummer (VAT-nr). Glöm inte att ange att ert företag innehar f-skattsedel.
  • Den viktigaste delen i en orderbekräftelse är specifikationen. Här beskriver ni vad ordern innefattar, det vill säga vilka varor eller tjänster som kunden har beställt. Ni ska ange namnet på produkten, antal, enhet (till exempel stycken eller kilo), pris per enhet (à-pris), eventuell rabatt och totalbelopp per produkt. Nedanför specifikationsraderna anger ni öresutjämning (om totalsumman blir ojämn) och orderns totalbelopp. Här ska alla produktraders summor räknas ihop.
  • Glöm inte bort momsen. Du måste specificera vilka momssatser som gäller och hur stor momsen blir. Det kallas för momsspecifikation. Om du säljer till privatpersoner anges priser inklusive moms.
(ID 1186)

SNABBT OCH ENKELT

  • Ladda ner
  • Anpassa
  • Spara
  • Skriv ut
  • Färdig!

FÖRDELAR MED DOKUMERAS MALLAR

  • Expertframtagna
  • Exempelbaserade
  • Färdigformulerade
  • Formgivna
  • Uppdaterade
  • Utskriftsoptimerade
  • Enkla att skräddarsy med egen logotyp eller egna formler
  • Nöjd kund-garanti
  • Fler än 30 000 nöjda kunder

NÖJD KUND-GARANTI

  1. Kontakta oss inom 24 timmar
  2. Vi stryker din beställning
  3. Du raderar mallen från datorn



DE SOM KÖPT DENNA MALL HAR ÄVEN KÖPT

Faktura i set om 25 2019
Följesedel 2019
Kreditfaktura 2019
Offert med leveransdetaljer 10 artikelrader 2019
Offert med leveransdetaljer 20 artikelrader 2019
Offert med leveransdetaljer 5 artikelrader 2019
Offert tjänst 2019