VECKANS NYHET

Nya karensregler – vet du vad som gäller?

Den 1 januari avskaffades karensdagen, och ersattes av ett karensavdrag. Syftet är att det avdrag som görs när den anställde är sjuk ska vara rättvist och förutsägbart. 

Vi har upprättat ett white paper om karensavdrag så att du enklare kan ta ställning till vad du behöver göra. Vi har också uppdaterat vår sjukdomspolicy, personalhandbok och checklista om rehabilitering så att de överensstämmer med de nya reglerna. 

Karensavdraget är ett avdrag på sjuklönen eller sjukpenningen och det ska göras i samband med sjukfrånvaro. Avdraget är 20 procent av den sjuklön eller sjukpenning som den anställde får vid sjukfrånvaro en genomsnittlig arbetsvecka. 


VECKANS KRÖNIKA

Nya lagar – berör de dig?

Flera nya lagar började gälla vid årsskiftet. I veckans krönika - denna gång mer likt en sammanställning - kan du läsa ett urval av reglerna som berör dig som företagare. DokuMera har uppdaterat alla de mallar som berörs av regelförändringarna. 

LÄS MER >

VECKANS FRÅGA

När ska arbetsgivardeklarationer lämnas in?

Från och med den 1 januari 2019 gäller nya regler för dig som ska lämna arbetsgivardeklaration. De nya reglerna innebär att du ska redovisa utbetalning och skatteavdrag för varje betalningsmottagare varje månad. 

LÄS MER >
RELATERADE KATEGORIER
Personalhandbok
Rehabilitering
Sjukfrånvaro
LÄS ÄVEN
Personalhandboken – därför behöver du den