Pressmeddelandeexempel 2017

Format: Word-mall (1 sidor)
Pris: 325 kr

Denna mall från DokuMera hjälper dig med uppställningen av ett pressmeddelande om företagets varor och/eller tjänster eller något annat som bedöms lämpligt att kommunicera ut via ett pressmeddelande.

Dokumeramallen har som syfte att främst ge användaren inspiration och visa uppbyggnaden av ett pressmeddelande. Det är även möjligt att använda dokumentmallen vid upprättandet av ett nytt pressmeddelande genom att aktualisera innehållet och använda förinställd formatering. Dessutom är det möjligt att infoga ditt företags logotyp i dokumentmallen.

När ska jag använda mallen?

Ett pressmeddelande skickar ni när företaget vill nå ut med ett budskap i media. Detta är ett utmärkt sätt för företag med liten budget att marknadsföra sig.

Vad ska jag tänka på?

Ett pressmeddelande kan se ut i princip hur som helst, och bara fantasin sätter gränserna för hur ert ska utformas. Det är väldigt viktigt att pressmeddelandet inte känns reklamigt, då åker det ofta direkt i papperskorgen. Utgå från att en journalist ska skriva en artikel om saken, och fundera på hur ni kan framhäva en journalistisk vinkel som är intressant för just den målgruppen som mediet vänder sig till. Med andra ord, bygg upp pressmeddelandet som en tidningsartikel.

  • Se till att er logotyp finns med i dokumentet. Om ni vill bygga ett starkt varumärke ska ni exponera den så ofta som möjligt. Satsa på färg, svartvita pressmeddelanden uppmärksammas inte lika mycket.
  • Ordet pressmeddelande bör finnas med. Det är också smart att ange datum eftersom redaktionerna vill vara först med de senaste nyheterna.
  • Lägg krut på rubriken. Var gärna lite kontroversiell.
  • Ingressen ska locka till läsning. Sammanfatta det som är intressant.
  • Citat är bra, speciellt om de kommer från spännande människor. Kan ni få in ett känt namn är det en stor fördel.
  • Låt inte texten bli för lång (det räcker ofta med en halv A4). Växla gärna mellan citat och vanlig text, och bryt av med en tabell eller bild. Undersökningar intresserar alltid journalister, speciellt om de är uppseendeväckande.
  • Var noga med att ange kontaktuppgifter till rätt person i ert företag.
  • När någon snappar upp ert pressmeddelande vill de garanterat ha bilder. Antingen kan ni bifoga dem direkt, eller så berättar ni hur journalisten får tag i dem. Se till att ha högupplösta kvalitetsbilder redo.
  • Längst ned på pressmeddelandet fyller ni i allmän information om företaget.
  • Skicka inte pressmeddelandet till en allmän redaktionsadress utan ta reda på vem som har hand om just ditt område och skicka det direkt till rätt person.
  • Chansen att någon läser ert pressmeddelande ökar om ni ringer upp och frågar om det kommit fram. Skicka vid rätt tidpunkt. På sommaren är det ofta nyhetstorka och chansen att bli uppmärksammad ökar.

SNABBT OCH ENKELT

  • Ladda ner
  • Anpassa texten
  • Spara
  • Skriv ut
  • Färdig!

FÖRDELAR MED DOKUMERAS MALLAR

  • Expertframtagna
  • Exempelbaserade
  • Färdigformulerade
  • Formgivna
  • Uppdaterade
  • Utskriftsoptimerade
  • Enkla att skräddarsy med egen logotyp eller egna formler
  • Nöjd kund-garanti
  • Fler än 30 000 nöjda kunder
NÖJD KUND-GARANTI
  1. Kontakta oss inom 24 timmar
  2. Vi stryker din beställning
  3. Du raderar mallen från datorn



DE SOM KÖPT DENNA MALL HAR ÄVEN KÖPT

Checklista pressmeddelanden 2017
Sändlista pressmeddelanden 2017